Voertuiggegevens:
Chassisnummer | VF3GB9HWC |
Model | PARTNER VU (M59) |
Fabriekscode | FV |
PRODUCTGROEP | GESLOTEN BESTELWAGEN |
COMMERCIEEL MERK/TYPE COMPONENT | PEUGEOT |
CARROSSERIEVARIANT | KORTE BESTELW ‘600’ |
MOTOR | TURBODIESEL DV6BTED4 |
AANDRIJVING | VERSN.B5 |
BASISONTWERP | (NL) NEDERLAND |
MODELJAAR | AM 2005 |
Datum eerste toelating | 31 okt. 2007 |
Motorvermogen | 55 kW / 75 pk |
Klachtomschrijving:
De auto is naar de garage gebracht met de klacht dat de motor regelmatig niet aan wil slaan. In verband met aanwezige foutcodes met betrekking tot de brandstofdrukregeling worden brandstoffilter, opbrengstregelklep en raildruksensor vervangen. Het probleem dat de motor niet aanslaat blijft zicht echter voordoen.
Voertuigscan:
Diagnose:
We controleren een aantal relevante parameters tijdens het starten:
Het motortoerental is niet heel hoog, maar in principe wel voldoende om aan te slaan (zit meestal tegen de 200 rpm). Synchronisatie is in orde aldus live data en ook de luchthoeveelheid is goed.
De gemeten brandstofdruk is wel zeer hoog. Het kost echter wel tijd voordat de druk dusdanig hoog is, in principe had de auto daarvoor al aan moeten slaan.
Daarom controleren we ook andere parameters, waarbij we constateren dat de startblokkering actief is.
Startblokkering data motorregeling:
Vervolgens kijken we ook naar de data in de bsi:
Hier zien we dat de sleutel niet herkent wordt. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een probleem met de leesspoel of stuurkolom module, maar de sleutel zelf kan ook defect zijn.
We controleren of we de transponder kunnen lezen met een losse lezer. Er wordt geen transponder gevonden:
Nadat we de sleutel uit elkaar halen zien we dat de transponder niet op de juiste positie zit.
Het steuntje wat de transponder op zijn plek houdt is afgebroken. We fixeren de transponder met een drupje secondelijm op de juiste positie, waarna de startonderbreker weer wordt vrijgegeven:
De motor start nu weer, maar slaat al snel af.
We horen wel dat de motor behoorlijk dieselklop heeft, waarschijnlijk doordat de raildruk nog te hoog is.
We starten de motor nogmaals, nu met live data in beeld:
We zien dat de raildruk veel te hoog oploopt, waarna de motor weer afslaat.
Vervolgens nemen we de stekker van de opbrengst regelklep los.
Met losgenomen klep slaat de motor niet aan. De raildruk is echter onveranderd hoog tijdens het starten:
We gaan de drukregeling controleren aan de hand van onderstaande systeemoverzicht:
Wat opvalt is dat er maar een regelklep in het systeem zit, de opbrengstregelklep op de pomp. Deze zou dus vervangen zijn. Wellicht door een gebruikt exemplaar, want de klep ziet er niet nieuw uit:
Mogelijke oorzaken te hoge raildruk:
- Defecte of verkeerde type opbrengstregelklep.
- Probleem met aansturing opbrengstregelklep (circuit heeft in ieder geval connectie, omdat situatie veranderd met stekker eraf).
- Blokkade retour vanaf hogedrukpomp.
- Onjuiste waarde raildruksensor (onaannemelijk, sensor toont plausibele waarden en motor klinkt ook alsof de raildruk werkelijk veel te hoog oploopt).
Volgens onze data is de regelklep in spanningsvrije toestand gesloten, wat betekent dat er in principe geen druk opgebouwd kan worden als de stekker losgenomen is.
Het feit dat er bij ons wel druk opgebouwd wordt maakt de regelklep en afdichtingen daarvan hoofdverdachte.
Uit ervaring weten we dat de data over dit soort regelkleppen niet altijd heilig is, fabrikanten stappen wel eens over op een ander type klep zonder dit in de werkplaats informatie systemen aan te geven.
Daarom controleren we voor demontage van de klep eerst de voeding en aansturing:
De voeding is strak 12 volt, deze zakt niet in onder bovenstaande aansturing. Ook de stekker op de regelklep is in goede staat. De regeling is elektrisch gezien in orde.
We hebben de regelklep gedemonteerd en los getest. Deze functioneert, maar werkt precies andersom dan aangegeven in de documentatie, de klep is geopend in rust en gesloten bij aansturen. Waarschijnlijk is er een verkeerd type gemonteerd.
We bellen de klant voor overleg, er is inderdaad een gebruikte klep gemonteerd. Ze hebben inmiddels een nieuwe liggen en de oude is ook nog aanwezig, beide worden gebracht.
Zowel de nieuwe als de oorspronkelijk gemonteerde regelklep zijn gesloten in rust en werken dus andersom dan de regelklep waarmee de auto binnen kwam.
We monteren de nieuwe regelklep en starten de motor. Deze blijft nu wel lopen en klinkt weer normaal. We controleren de raildruk, deze volgt nu keurig de gewenste waarde:
De oorspronkelijke oorzaak van het regelmatig niet aanslaan van de motor zal de defecte sleutel geweest zijn. Met name bij de wat oudere auto’s van de PSA groep zien we dit vaak niet terug in de vorm van een foutcode. Controleer daarom bij deze auto’s altijd aan de hand van live data de status van de startblokkering.
Omdat er wel foutcodes uitgelezen werden met betrekking tot de raildruk is de monteur op het verkeerde been gezet en is deze aan de slag gegaan met het brandstofsysteem. Wat de oorspronkelijke foutmeldingen waren met betrekking tot de raildruk is helaas niet bekend. Mogelijk is de originele opbrengstregelklep wel defect geweest, maar door een klep te monteren met de verkeerde eigenschappen is er in dit geval een nieuwe storing ontstaan.