Citroën C4 Picasso heeft moeite met uitademen.

Voertuiggegevens:

ChassisnummerVF7UA5FXH9J
ModelC4 PICASSO
FabriekscodeFV
PRODUCTGROEPPERSONENAUTO
COMMERCIEEL MERK/TYPE COMPONENTCITROEN
CARROSSERIEVARIANTRUIMTEWAGEN
MOTORINJECTIE EP6DT
AANDRIJVINGGESTUURDE HANDGESCHAKELDE ZESVERSNELLINGSBAK
MODELJAARAM 2006

Klachtomschrijving:

Deze auto komt binnen met een uitgebreide historie aan uitgevoerde controles en reparaties. De oorspronkelijke klacht is een tekort aan vermogen, maar het probleem wordt groter en uiteindelijk wil de motor niet meer aanslaan. Onderstaande uitgebreide klachtomschrijving hebben wij van de klant ontvangen:

Oorspronkelijke klacht: auto heeft geen vermogen maar loopt goed. Reparatie advies van collega, turbo defect. Deze is vervangen maar helaas geen resultaat.

Diagnose, eerst uitgelezen. Hier kwamen de volgende storingen uit.

P0444 Regeratie ventiel brandstofverdamping signaal te klein. P0245 Wastegate signaal te klein. P0034 Bypass-klep turbo signaal te klein

Het schema bekeken hoe de aansturing van de turbo geregeld is. 1 voeding voor de bypass-klep, de wastegate en regeratie ventiel brandstofverdamping. Ook is dit de voeding voor carterventilatie verwarming. Gemeten op de stekkers van alle aangesloten componenten. Hier komt geen voeding (12v).

Vervolgens gekeken in het schema welke pin op de ECU voeding moet geven aan deze componenten, Pin B-41. Hierop gemeten geen 12v. Toen een voor een stekkers van de componenten af getrokken om te kijken waar in de draad kortsluiting zit naar massa.

Alle stekkers eraf getrokken nog steeds geen 12v.

Om de hele draad uit te sluiten besloten om draad van B-41 door te knippen voor de ECU en nog een keer gemeten. Weer geen 12v.

Om er zeker van te zijn dat de ECU defect is voedingen en massa’s van ECU gecontroleerd. 3 voedingen en 3 massa’s volgens schema. Deze gecontroleerd en zijn in orde. Reparatieadvies: ECU defect. Andere ECU besteld en gemonteerd.

Auto op contact en gekeken of er 12v uit B-41 komt. Komt er niet.

Toen de vakantie periode in gegaan en heeft de auto 3 weken stil gestaan. Na de vakantie periode auto weer naar binnen gereden. Motor loopt echt niet lekker en slaat af bij iets te veel vermogens vraag.

Verwarming carterventilatie maakte wel kortsluiting, stekker er eerst afgetrokken daarna verder gegaan.

Toen met Diagnose Service Noord contact gehad. Advies 15A zekering controleren. De lay-out van de zekeringskast motorruimte is anders. Alle zekeringen gecontroleerd, deze zijn in orde. Toen voeding op pin B-18 gecontroleerd. Deze is niet aanwezig en wordt geschakeld vanaf zekering F10. Deze was niet stuk.

Toen voedingen van 28-polige zwarte stekker van de zekeringskast gemeten op pin 2, 3 en 4 geen voedingen. Ook niet op zekering F10.

Reparatie advies: zekeringskast defect en zal vervangen moeten worden.

Zekeringskast vervangen voor ander gebruikt exemplaar. Foutcodes zijn allemaal weg, alleen motor loopt nog niet lekker. Map sensor en gasklep vervangen in verband met weinig reactie op gaspedaal. Nu start de motor wel alleen slaat niet meer aan.

Voertuigscan:

Diagnose:

Het is duidelijk dat er flink wat moeite in is gestoken de problemen op te lossen. Dit is deels ook gelukt, de foutcodes die de auto oorspronkelijk aangaf zijn niet meer aanwezig. De foutcodes in de motorregeling kunnen allen gewist worden en keren na een startpoging niet terug. Wat opvalt is dat de motor niet gezond klinkt tijdens het ronddraaien, ook lijkt het motortoerental iets aan de lage kant. 

De motor neigt naar aanslaan, maar doet dat net niet.

Startspray ingespoten, dit maakt geen verschil.

Daarnaast zie ik dat de brandstofdruk met 20 a 30 bar aan de lage kant zit, maar hiermee zou de motor wel gewoon aan moeten slaan.

We voeren een dynamische compressiemeting uit:

Hier zien we duidelijk dat de compressie op 2 cilinders ver achter blijft en het toerental is met 185 toeren inderdaad aan de lage kant.

Let op, dit kan ook voor een deel komen door het ‘spoelen’ van de cilinderwand of iets dergelijks, maar in principe zouden we dan juist een hoger toerental verwachten.

We demonteren alle bougies en zien dat deze behoorlijk doorweekt zijn met benzine. Cilinders droog geblazen met perslucht, hierbij zien we niet een of 2 cilinders die vol brandstof staan door bijvoorbeeld een lekke injector. 

Bougies schoongeborsteld en gebrand en weer gemonteerd, maar ook dit heeft geen resultaat. Om de ademhaling van de motor in beeld te brengen gebruiken we een drukmeter op de scoop.

Cilinderdrukmeter gemonteerd en auto hiermee gestart, nu zien we iets opvallends:

Blauw is de accuspanning tijdens het starten, rood is de druk in cilinder 1. Wat opvalt is dat er druk opgebouwd wordt tijdens de uitlaatslag. 

Lambdasonde gedemonteerd en katalysator bekeken met de endoscoop, deze zit volledig dicht:

Als het goed is zou zonder lambdasonde de druk tijdens de uitlaatslag weer redelijk normaal moeten zijn, daarom herhalen we deze meting met de sonde er nog uit:

Nu zien we een normaal patroon. 

Bougie en bobine weer gemonteerd en de motor gestart, deze slaat nu wel aan. De auto kan weer terug naar onze opdrachtgever met als reparatie advies het vervangen van de katalysator.

In dit geval is het duidelijk dat de auto meerdere problemen had. Waarschijnlijk heeft deze auto ook al langer gereden met een gebrek aan vermogen. Er is erg gefocust op de elektrische storingen. Toen deze waren opgelost, maar de motor niet meer aan wou slaan stond de monteur voor een raadsel. We zien regelmatig voertuigen waarbij verschillende storingen aanwezig zijn, probeer daarom altijd naar het totaal plaatje te kijken. Soms moet je eerst een stap terug doen en opnieuw bij de basis beginnen om de oorzaak te achterhalen.