Roetfilter (DPF) Problemen

Roetfilter storing
De meeste dieselvoertuigen vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter.
Dit filter slaat gedurende een periode van 500 tot 1500 km het roet op.
Op een gegeven moment zit het filter vol en moet het roet verbrand worden,
het zogenaamde regenereren.
Als alles goed gaat merkt u als bestuurder hier niets van.

Problemen kunnen ontstaan wanneer de motor een probleem heeft met de luchtaanvoer of met de verneveling van de brandstof.
De roetuitstoot is dan veel hoger dan normaal waardoor het filter te vaak geregenereerd moet worden.
U kunt dit merken aan een hoger brandstofverbruik en eventueel aan een brandend controlelampje van het roetfilter.
In extreme gevallen kan het filter zelfs volledig verstoppen. Deze problemen zijn vaak op te lossen zonder het filter te demonteren.
Wij zoeken altijd eerst naar de oorzaak van het verstopte filter, als de oorzaak verholpen is dan reinigen we het filter
door middel van een geforceerde regeneratie, eventueel met behulp van speciale reinigingsmiddelen.

Naast roet hoopt zich in het filter ook as op. In tegenstelling tot roet is as niet meer verder te verbranden.
Bij elke regeneratie blijft een heel klein beetje as achter. Wanneer het percentage as in het filter te hoog is,
is het noodzakelijk om het filter te vervangen of extern te laten reinigen. Een filter dat extern gereinigd wordt gaat weer
net zo lang mee als een nieuw filter, normaal gesproken minimaal 120.000 km.
Belangrijk bij het onderhoud van een auto met roetfilter is het gebruikt van een zogenaamde low-saps motorolie.
Normale motorolie zorgt voor meer asresten in het filter.

Tegenwoordig zien wij regelmatig auto’s waarbij het roetfilter is verwijderd,
en de software van de motor is aangepast om foutmeldingen te voorkomen.
Wij bieden deze dienst niet aan om de volgende redenen:
Allereerst is het slecht voor het milieu om het roetfilter te verwijderen.
De kans is dan ook erg groot dat in de nabije toekomst de aanwezigheid van het roetfilter een controlepunt wordt bij de apk.
Daarnaast is deze ingreep ongeveer net zo duur als een externe reiniging en zelfs aanzienlijk duurder dan het reinigen van het filter
in gemonteerde toestand. Het kostbare binnenwerk van het roetfilter wordt hierbij meestal vernield en is dan niet meer terug te plaatsen.
Ook wordt de oorzaak van het verstopte roetfilter niet opgelost door de roetfilter te verwijderen..
Verder heeft de software aanpassing invloed op het zelfdiagnose systeem, in geval van storing zullen bepaalde foutmeldingen
niet meer worden weergegeven en uitgelezen data kan afwijken van wat er werkelijk gebeurt.
Dit zorgt weer voor hogere kosten bij toekomstige storingen.

roetfilter verstopt  roetfilter